Is een dure crème uit de winkel beter dan DIY verzorging? - Marion Maakt

Is een dure crème uit de winkel beter dan DIY verzorging?

Heeft een anti-agingcrème die je zelf maakt (en je aan ingrediënten € 5 kost) dezelfde werking als eentje van € 80? Is een dure crème niet sowieso beter? En werkt DIY huidverzorging wel even goed als de verzorgingsproducten uit de winkel?

DIY verzorging vs winkel

Spoiler alert: ja! Je eigen verzorgingsproducten zijn van prima kwaliteit en werken even goed.

Voordat een product in je badkamerkast terecht komt, heeft het al een hele weg afgelegd. En voor alle producten geldt: grondstoffen zijn eigenlijk niet zo duur. Zelfs de meest werkzame stofjes blijven betaalbaar.

Wat vooral duur is, is de weg die het product uit de winkel aflegt en de marketing (waaronder ook de verpakking). Beide worden doorgerekend aan de consument.

Van fabriek tot badkamerkast

Cosmeticagrondstoffen

Eerst worden de grondstoffen gemaakt. Plantendelen worden bijvoorbeeld van de boer naar de fabriek gebracht en daar tot etherische olie gedestilleerd. Maar ook minder natuurlijke grondstoffen worden daar verwerkt: er worden chemische reacties uitgevoerd om zo cosmeticagrondstoffen te bekomen. Al deze stoffen worden verpakt, gelabeld en verdeeld aan tussenhandelaars.

Cosmeticaproducent

Deze tussenhandelaars verkopen ze aan de cosmeticaproducent. De cosmeticaproducent gaat deze verschillende grondstoffen in het lab vermengen tot een afgewerkt cosmeticaproduct. Deze worden afgevuld in de daarvoor voorziene verpakking en gelabeld. Daarna in doosjes verpakt, om vervolgens naar een magazijn te gaan tot het verdeeld wordt onder verschillende verdelers (opnieuw tussenhandelaars).

Cosmeticawinkel

Van de verdeler gaat het product naar de uiteindelijke winkel en daar koop jij het. Afhankelijk van de grootte van het merk worden enkele stappen toegevoegd of weggelaten.

Maar conclusie: dat hele proces kost geld. Bij DIY sla je enkele stappen over waardoor je ook bespaart. Jij wordt je eigen cosmeticaproduct en neemt het van daar over.

De grootste kost: marketing

Marketing

Er bestaan ontzettend veel cosmeticamerken. Bedrijven leggen dan ook veel geld op tafel om zich te onderscheiden met opvallende marketingcampagnes. Het geld voor die campagnes wordt doorgerekend aan de consument. De grote kost van je product is dus jammer genoeg niet voor een of ander wonderstofje.

Waarom sommige crèmes wel extreem duur zijn (tot wel €200-€300) en er toch niet zoveel reclame voor wordt gemaakt? Hebben zij dan werkelijk geen specifieke formule? Is die dure crème echt niet beter?

Dure crème niet altijd beter

Het korte antwoord: nee. Sommige merken proberen zich net te onderscheiden door de prijs zo hoog te leggen.

Consumenten zijn namelijk gevoelig voor prijszetting. Denk maar aan de soldengekte en Black Friday. Omgekeerd zijn we ook voor dure prijzen gevoelig. ‘Als het zo duur is, moet het toch wel goed zijn?’, is de redenering. En daar speelt de industrie gretig op in. Ze doet jou geloven dat je dit product nodig hebt omdat het zo duur is. Jammer, want je kan net zo goed je geld in het water gooien. Geen enkele dagcrème is meer dan € 60 waard! En dat is al goed doorgerekend.

Aan DIY verzorgingsproducten spendeer je geen duur marketingbudget. Je maakt het product voor jezelf of hoogstens voor enkele vrienden. Geen zotte campagnes, geen dure gepersonaliseerde verpakking.

DIY: veel kwaliteit, weinig geld

Samengevat: als je de juiste DIY producten gebruikt (kwaliteitsvol, biologisch…) in de juiste formuleringen (lees: met de juiste recepten), dan kan je perfect een hoogwaardig home-made cosmeticaproduct maken. Op Marion Maakt en in De natuur op je huid vind je veel receptjes terug. Wil je liever toch wat meer uitleg en een support-groep? Dan kan je de online workshop DIY Face Care volgen.

Heb je geen zin om zelf aan de slag te gaan maar wil je liever gewoon betalen voor goede cosmetica? Dat begrijpen wij volledig! Daarom komen we binnen enkele maanden op de markt met een afgewerkte cosmeticalijn. Betaalbare natuurcosmetica met kwaliteitsvolle ingrediënten. Waar voor je geld, daar staan wij voor!

x,

Marion

laat een reactie achter

Reacties worden eerst gelezen en goedgekeurd voor we deze publiceren.

Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.